دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
دانشگاه هنر و معماری
پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A)
رشته ارتباط تصویری
پژوهشی در صخره نگاری های پیش از تاریخ ایران از نظر مفهومی و گرافیکی
(دوشه، همیان،میر ملاس، تیمره)
استاد راهنما:
دکتر یعقوب آژند
استاد مشاور:
مصطفی اسد اللهی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده…………………………………………………………………………………………………………..ک
مقدمه………………………………………………………………………………………………………….ل
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- بیان مسئله تحقیق………………………………………………………………………………………..1
1-2- اهمیت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن………………………………………………………………………2
1-3- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………3
1-4 – سوالات و فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………..3
1-5 – چهارچوب نظری تحقیق………………………………………………………………………………………………..4
1-6 – روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………5
1-7 – پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………..5
1- 8 -روش گرد آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………..6
1-9 – روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………………………6
1-10- منابع پژوهش……………………………………………………………………………………………6
1-11- واژگان کلیدی…………………………………………………………………………………………6
فصل دوم: پیشینه
2-1- مقدمه ای بر هنر صخره ای………………………………………………………………………7
2-2- پیشینه پژوهش در سنگ نگاره های غاری و صخره ای در جهان………………………………..14
2-3- پژوهش در سطح غار های آفریقا و استرالیا………………………………………………………………..16
2-4- پژوهش در سطح غارهای اروپا……………………………………………………………..19
2-5 – پیشینه سنگ نگاره های مناطق مختلف آسیای میانه (مرکزی)……………………………………25
2-6- پیشینه پژوهش و پراکندگی سنگ نگاره ها در ایران…………………………………………………….31
فصل سوم: معرفی مناطق و شرح نقوش
3-1- موقعیت استان لرستان…………………………………………………………………………..39
3-2- شرح، موضوع، اندازه و رنگ نقوش……………………………………………………………………………41
3-2-1- دوشه………………………………………………………………………………………….41
3-2-2- شرح نقاشی ها و اندازه نقوش در غار دوشه…………………………………………………………42
3-2-3- همیان………………………………………………………………………………………………53
3-2-4 – شرح نقاشی های همیان در کوه «کیزه»………………………………………………………………..54
3-2-5- نقاشی های جنوب تنگه «چالگه شله»……………………………………………………………………..57
3-2-6 – میرملاس …………………………………………………………………………………….58
3-2-7 – شرح نقاشی های غار جنوبی دره میرملاس…………………………………………………………..59
3-2-8 – نقاشی های قسمت شمالی تنگه میرملاس…………………………………………………………63
3-3 – معرفی منطقه تیمره…………………………………………………………………………..66
3-3-1- معرفی محل نگاره ها…………………………………………………………………………….67
3-3-2- شرح نقوش سنگ نگاره های تیمره…………………………………………………………………………70
3-4- ملاک انتخاب منطقه برای نگارگری……………………………………………………………………………83
3-5- مقایسه غار های لرستان با غارهای اروپا…………………………………………………………………..84
3-6- مقایسه سنگ نگاره تیمره با سنگ نگاره های دیگر نقاط دنیا……………………………………….87
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل نقوش
4-1- موضوع نگاره های منطقه ی لرستان………………………………………………………………………….92
4-1-1- نقوش جانوران…………………………………………………………………………………..92
4-1-2- ابزارها ………………………………………………………………………………………93
4-1-3- نقوش گیاهی……………………………………………………………………………….95
4-1-4- تصاویر ناشناخته…………………………………………………………………………………95
4-2- موضوع نگاره های تیمره…………………………………………………………………….95
4-2-1- نقوش جانوران…………………………………………………………………………………….95
4-2-2 پستانداران وحشی………………………………………………………………………95
4-2-3- پرندگان…………………………………………………………………………………………97
4-2-4 -جانوران اهلی……………………………………………………………………………………98
4-2-5- ابزارها……………………………………………………………………………………………..100
4-2-6 چند صحنه کمیاب………………………………………………………………………………….101
4-2-7 نمادها………………………………………………………………………………………104
فصل پنجم: هویت نقوش
5-1- هویت نگارگران……………………………………………………………………………………………………….116
5-2- هدف نگارگران…………………………………………………………………………………………………………116
5-3- تاریخگذاری نسبی سنگ نگاره ها……………………………………………………………………………..121
فصل ششم: مفهوم نقوش
6-1- نماد…………………………………………………………………………………………………127
6-2- نماد و اسطوره………………………………………………………………………………….. 130
6-3- جایگاه حیوانات در اساطیر……………………………………………………………………………………….132
6-3-1- بز و بز کوهی……………………………………………………………………………….134
6-3-2- قوچ……………………………………………………………………………………………….138
6-3-3- اسب…………………………………………………………………………………………139
6-3-4- شتر……………………………………………………………………………………………..141
6-3-5- گاو نر…………………………………………………………………………………………………………………..143
6-3-6- سگ……………………………………………………………………………………………………………………..143
6-3-7- خرگوش………………………………………………………………………………………………………………144
6-3-8- پرنده……………………………………………………………………………………………………………………146
6-3-9- مار ……………………………………………………………………………………………………………………..147
6-3-10- آهو……………………………………………………………………………………………………………………150
6-3-11- شیر………………………………………………………………………………………………………………….150
6-3-12- گراز………………………………………………………………………………………………………………….153
6-3-13- شغال………………………………………………………………………………………………………………..154
6-3-14- گوزن……………………………………………………………………………………………………………….155
6-3-15- روباه…………………………………………………………………………………………………………………156
6-3-16- گرگ………………………………………………………………………………………………………………….156
6-3-17- پلنگ………………………………………………………………………………………………………………….157
6-3-18- ببر……………………………………………………………………………………………………………………158
6-4- مفهوم دیگر نقوش موجود در صخر نگاری ها…………………………………………………………159
6-4-1- شا خه درخت…………………………………………………………………………………………………….159
6-4-2- زن………………………………………………………………………………………………………………………160
6-4-3- دایره…………………………………………………………………………………………………………………..160
6-4-4- مثلث……………………………………………………………………………………………………………………162
6-4-5- مربع……………………………………………………………………………………………………………………164
فصل هفتم: تجزیه و تحلیل ساختاری نقوش به منظوراستفاده گرافیکی
7-1- طبقه بندی و تجزیه و تحلیل ساختاری نقوش انسانی……………………………………………. 170
7-2- طبقه بندی وتجزیه و تحلیل ساختاری نقوش جانوری……………………………………………..175
7-3- طبقه بندی و گونه شناسی نقوش هندسی و نمادین………………………………………………..189
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………194
منابع ومأخذ فارسی………………………………………………………………………………………………..
منابع و مأخذ لاتین………………………………………………………………………………………….
چکیده
لرستان و تیمره از جمله مناطق بسیار غنی هنر صخره نگاری در ایران هستند که مجموعه های فراوانی از آنها شناسایی شده است. تاکنون هیچ گونه تجزیه و تحلیلی از نظر گرافیکی و مفهومی روی این نقوش انجام نشده است.
از جمله مهمترین مواردی که ذهن پژوهنده را درگیر کرده است: انگیزه برای ثبت نقوش، هویت نگارگران، قدمت نگاره ها، مفهوم نقوش، و قابلیت استفاده از این نگاره ها در هنر امروز به خصوص ارتباط تصویری، می باشند.
بنابراین در جستجوی یافتن سوالات و فرضیه های مطرح شده، با مراجعه به کتابخانه و منابع موجود جهت بررسی نقوش، تحقیق میدانی را آغاز نموده و با سفر به برخی از مناطق مورد مطالعه، تهیه عکس، طراحی نقوش و گفتگو با اساتید صاحب نظر به بررسی و تجزیه و تحلیل ساختاری و محتوایی نقوش پرداختم.جداولی به منظور تفکیک نگاره ها از جهات مختلف ارائه شده است.
واژگان کلیدی: دوشه، همیان، میرملاس، تیمره، صخره نگاری_ ارتباط تصویری
مقدمه
هنر صخره ای(Rock art) دارای ابعاد جغرافیایی وسیعی می باشد و در بسیاری از نقاط دنیا بدست آمده است. این هنر از نظر زمانی ، از دوران پیش از تاریخ (پارینه سنگی ، نوسنگی ، برنز )، تاریخی تا سده های جدید را در بر می گیرد و از بدوی ترین هنرهای انسانی محسوب می گردد. هنر صخره ای یک مفهوم عام بوده و کار بر روی سنگ به عنوان بستر و وسیله ای برای انتقال مفاهیم و پیام ها و … را در بر می گیرد. یکی از جنبه های مختلف خاص این هنر، سنگ نگاره است. در واقع سنگ نگاره از عمومی ترین و در عین حال پیچیده ترین جلوه های هنر صخره
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 868
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0